tiistai 18. kesäkuuta 2013

Instagramin mielettömässä koukussa!

Oma kuavaotos, käsitelty Instagramin omalla ohjelmalla.
Läsnäolo sosiaalisessa mediassa vaatii aikaa, tavoitteellisuutta ja nopeita sormia! Instagram -ohjelma koukutti minut tosissaan ja android-puhelimeni on ollut aktiivisessa käytössä viimeisten viikkojen aikana. Se on ollut mukana kaikkialla minne olen mennyt, jopa nukkumaan mennessä se on seurannut minua ennen kuin olen sulkenut yölampun. Meidän opiskelijoiden keskeinen kilpailu sai ainakin minut aktivoitumaan kiitettävästi. Ja oma ryhmä on ollut aivan upea, kiitos siitä Anettelle, Jannelle, Riinalle, Hannalle ja Suville.

Teemaksi kesä ja jäätelö, yhteydenpitovälineeksi Google+


Ryhmämme sai teeman nopeasti päätettyä jo koulutuspäivänä, joka oli tietenkin ajankohtainen kesä ja jäätelö. Ja totta kai tavoitteena oli saavuttaa englanninkieltä osaavat Instagramin käyttäjät ympäri maailman. Perustimme uuden Instagram-tilin pelkästään tätä kilpailua varten. Jaoimme ryhmän sisällä tehtävät ja Google+ tilin avulla pidettiin yhteyttä viesteillä ja parilla Hangout-videokokoontumisilla. Kilpailun tavoite oli kerätä mahdollisimman paljon tykkääjiä ja seuraajia kuvalle, joka liittyi vapaa-aikaan ja matkailuun.

Hashtagit eli avainsanat tutuksi kokeilemalla


Ennen tätä kilpailua olin ihmetellyt miten hastageja (#) käytetään ja mikä tarkoitus niillä on. Kilpailu alkoi toukokuun lopussa ja nyt kolmen viikon aktiivisen käytön jälkeen olen oppinut hieman lisää avainsanojen eli tägien käytöstä. Netistä löytyy hakemalla suosituimmat ja seuratuimmat tägit, joita käyttämällä saa kuviin tykkäyksiä enemmän kuin pelkillä asiasanoilla. Yksi suosituimmista on #follow –sanaan liittyvät eri variaatiot. Otin avukseni InstaFollow –ohjelman, josta sain ajantasaisen tilannekatsauksen milloin vain halusin. Samalla se mahdollisti fanien seuraamisen helposti vain painamalla nappeja.

Kuvaaminen on hauskaa


Olen aina tykännyt kuvaamisesta. Haastavaa tässä kilpailussa oli saada kuvia teeman mukaisiksi. Periaate sosiaalisen median kuvissa on ’tarttua hetkeen’ eikä yrittää tehdä sommitelmia ja kuvausjärjestelyjä. No, minä vähän yritin tehdä järjestelyjä – kuvasin enkelipatsaan jäätelötötterön kanssa ja ostin suomalaisia karkkeja ja kuohuviiniä jäätelön seuraksi. Parhaimmat kuvat tulivat kuitenkin hetken mielijohteesta, kuten käydessäni Oulussa työreissulla. Kävelin kuumassa kesäpäivässä jäätelökioskin ohi, kun aivoissa välähti: saisinkohan aiheesta kuvan meidän kilpailuun! Tuumasta toimeen, menin juttelemaan kioskin myyjätytöille aiheesta, kerroin kilpailusta ja pyysin heitä tekemään erittäin komean jäätelötötterön. Aurinkoiset ja ystävälliset tytöt sanoivat että he voisivat tulla kuvaan myös. Joten toteutin kuvaukset tyttöjen ja jäätelön kanssa siten ettei tyttöjä voitu tunnistaa kuvista. Annoin heille myös oman käyntikortin ja Instagram-tilin nimen, jotta he voivat itse käydä tsekkaamassa kuvia ja jakaa sitä omiin verkostoihinsa. Mainio idea mielestäni!  Ja kilpailun aikana todettiin sen toimivan erinomaisesti! Olipa suunnitteilla tehdä videokin.

Otin kuvia omalla terassilla, omalla pihalla, olohuoneessa, Kemin satamassa, Oulun Rotuaarilla, naapurin pihan patsaasta, kaupassa jäätelöaltaasta – omalla kännykän kameralla, lisäsin galleriaan joista sitten vein ne Instagramin kilpailuprofiiliin. Osan kuvista otin InstaWeatherProlla.


Otteita viesteistäni Google+ muulle ryhmälle:


29.5. Lisäsin kaksi kuvaa, toisen klo 17 jälkeen ja siihen tuli 25 minuutissa 128 tykkääjää. Nyt vain 133 tykkäystä. Kuva oli tahallisesti poikkeava, mustalla pohjalla namuja. Tykkääjätkin olivat jotenkin outoja friikkejä, suurimmaksi osaksi espanjankielisiä. Heillä oli itsellään vähän seuraajia mutta seurattavia paljon. Uuden kuvan litoin 18.50 ja siitä tykkää vain 13. Otin käyttöön InstaFollow-ohjelman, jossa saa statistiikan suoraan: seuraajia on nyt 365, seurattavia 1091. Kävin tykkäämässä ainakin 100 kuvaa pitkin päivää, otin lisää seurattavia ja kommentoin 30 kuvaa eri hastageilla joita käytämme.  Muutama lisäys vanhoihin kuviin tuli kun lisäsin niihin kommenttiriville #100likes.
30.5. Lisäsin käyttäjätietoihin #followback #follow n tilalle klo 21.58 torstaina. Katsotaan vaikuttaako. Lataan kaikki tykänneet seuraajiksi ja samalla käyn katsomassa seurattavien kuvia. Jos hyviä jäätelöteemaisia käyn tykkäämässä yhtä kuvaa ja parhaimpia myös kommentoin tägeillä.
3.6. Joo, löytyi kun laitoin fb-tililleni kuvan Ingmanin tytöistä ja pyysin käydä tykkäämässä. Kävisittekö katsomassa kuinka se toimii!
4.6. Eilen illalla meni sitten 1000 seuraajan raja rikki. Näin 998 seuraajaa, ja sitten katkesi yhteydet. Tällä hetkellä tilanne: ti 4.6. klo 9.30 - kuvia 30, seuraajia 1013, seurattavia 3732. Kismet 1823, jäätelötytöt 974, jäätelökoira 1317, valk.jäätelökoira 822, 15 kuvaa joissa yli 1000 tykkäystä. Vielä jäljellä kaksi samanlaista kuvaa, ottaisiko joku pois?
7.6.’ Huomenta, aurinko paistaa Rovaniemelläkin! Olen hankkinut lisää seurattavia, huomasin sen että seuraajien määrä ei ole kovasti nyt lisääntynyt vaikka tykkäyksiä onkin tullut paljon. Ilmeisesti kaikki ovat testanneet ilmaisia tykkäysohjelmia (paitsi minä en vielä, kokeilenko niitä kolmea joita itse esitin vai miten mennään?). Seuraajia voisi saada lisää jos kävisi kommentoimassa seurattavien kuvia? Mitä mieltä?
Pe 7.6. saldo klo 8.00; - kuvia 30; - seuraajia 1077; - seurattavia 4215; - tykkäyksiä Milk shaker (fantastinen idea kuvassa) 425; Kismet 2380 - yli 2000 tykkääjän saldo 5 kuvaa; lähes kaksi tuhatta 18 kuvaa - ingmanin tytöt 1542, loput alle 1000 tykkääjän. - en lisännyt uusia kuvia, tarkoitus oli koostaa yksi kuva 4 eri kuvasta mutta aika ei riittänyt edes lataamaan uutta ohjelmaa ko. tarkoitukseen. Näillä, oikein kaunista viikonloppua kaikille. Nähdään sunnuntaina klo 20.
9.6. Hei minä otan androidilla kuvia vähän väliä ja jaan niitä sitten kun aika on otollinen. Eli pari tuntia sitten laittamani salmiakkijäätelökuva on otettu viikko sitten ja se on minun kameran galleriassa. Eikö toimi myös sinun puhelimella samalla tavalla? Sieltä sitten otat galleriasta ja jaat sosiaaliseen mediaan minne haluat...
9.6. Hei yritän kokeilla robofolloweria, piti ensin tykätä Facebookiin... ja sitä ennen piti kirjautua omalla sähköpostitunnuksilla...ja kun sain kuvan valittua pitäisi promotakseen maksaa venäläiselle PayPalin kautta lähes 3 dollaria. Joten jätin homman kesken.
11.6. Huomenta. Kommentoin 200 kuvaa tytöistä. Tulos 2512 tykkääjää (oli 2245). Seuraajia 1554 (1458), seurattavia 6910 (6521). Teettää paljon työtä. Olin Instagramissa 11.30-12.30, 17.00-18.00, 21.00-22.30.

Tuloksena toinen sija - kuva teeman mukainen!

Kävin tässä välillä pienellä lomareissulla Prahassa, josta pääsin seuraamaan tilannetta ja yhteisiä keskustelujamme vain iltaisin hotellin WiFi-yhteydellä. Tavoitteemme oli voitto, mutta ei hävitty huonolle - annettu teema ei vaikuttanut arvosteluun, vaikka meidän ryhmä pitikin siitä kiinni! Vapaa-aikaan ja matkailuun sisältyy jäätelöfiilis!

Tässä vielä yksi kuva aiheeseemme liittyen. Hyvää kesää kaikille!.
Kaikki tämän kirjoituksen kuvat on otettu minun androidilla!












Tykkäyksiä 5121. Instagram -tilimme osoite on http://instagram.com/summer_ice_cream_liker



































































































































































sunnuntai 19. toukokuuta 2013

RSS-syötteen muuttamisesta pientä päänsärkyä!

Miten muutan RSS-syötteeseen liittyviä juttuja ja kirjoitan niistä vielä blogiini? Sunnuntai-illan voisi ajatella olevan hyvä ilta paneutua uuteen asiaan rauhassa ja levänneenä. Niinhän sitä kuvitteli!

Avasin kannettavan tietokoneeni, joka käyttää kotona Soneran kiinteää nettiyhteyttä. Pitäisi olla nopea ja sillee. Mutta olisiko jääkiekkofanit katsomassa lähiympäristössä otteluja netin kautta, kun nettiyhteys tökki koko ajan. Siinä sitä sitten ihmetteli ja huokaili, että tähänkö se aika nyt menee.

Kun pääsin MSL13 blogilistalle, luin ensimmäisen aihekirjoituksen Suvilta. Asia oli niin helposti ja hienosti avattu että meikäläinenkin sen ymmärsi. Hyvät linkit auttoivat tiedon saannissa, vaikka linkit kaatuivat nettiyhteyden pätkimisen seurauksena.

Helpointa minulle olisi seurata blogeja ja nettisivuja suoraan Outlookista. Mutta vaikka kuinka yritin tehdä ohjeiden mukaisesti, hylkäsi kone automaattisesti muutokset ennenkuin sain ne tallennettua.

Pulse News ohjeiden mukaisesti yritin asentaa RSS-syötteiden seurantaohjelmaa, mutta siinäkin tuli seinä vastaan. Oli väärä Windows-versio tietokoneessani ja sitähän ei ilman lupia voi itse päivittää. Asennuksen yhteydessä ohjelma kylläkin tunnisti pöydällä olevan anroid-puhelimeni ja pyysi ohjelman asentamista siihen. Ja huis, se oli jo siellä ennenkuin huomasinkaan.

En kuitenkaan antanut vielä periksi, koska haluan päivittää myös kannettavan tietokooneni. Googletin Suvin ohjeiden mukaisesti Feedlyn sovelluksen netistä. Tässä tuli sama havainto kuin Pulse Newsinkin kanssa. Ohjelma ikäänkuin hurahti suoraan minun mobiiliini, mutta vähät välitti kannettavastani. Nyt minulla on Samsungissani kaksi RSS-syötteen seurantaan tarkoitettua sovellusta, mutta ei yhtään varsinaisessa tietokoneessani. Huomenna kokeilen Google Chromea, josko saisin siten onnistumaan.

Googlen Play - kaupassa kerrottiin uudesta Feedlyn versiosta, että se tuo mukanaan useita uudistuksia ja muutoksia. "Muun muassa syötteiden hakua ja esittelyä sekä jakamista ja myöhemmin luettavaksi tallentamista on parannettu, uuteen Must Read -osioon voi kerätä tärkeimmät syötteet ja lisäksi on korjattu merkittävä joukko virheitä ja parannettu yleistä toimivuutta ja vakautta". - Minulle sovellus on uusi, joten kaikki on uutta. Niinikään kaupassa kehutaan seuraavaa: "Feedlyn kehittäjät ovat kertoneet sovelluksen käyttäjämäärän kasvaneen jo yli kolmella miljoonalla sen jälkeen, kun Google hiljattain ilmoitti lopettavansa RSS-lukijapalvelunsa Google Readerin tulevana kesänä. Ainakin tällä hetkellä Feedly lieneekin paras kokonaisvaihtoehto Googlesta muihin RSS-lukijoihin siirtyville."
Kokeilen ensi viikon Feedlyä ja kuuntelen muilta opiskelutovereiltani kommenteja sen käytöstä. Jännä viikko tulossa!

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Ohjaavatko globaalit jakelujärjestelmät yritysten sähköistä kauppaa?

Moni matkailuyritys haluaisi tehdä enemmän sähköistä liiketoimintaa, mutta osaaminen ja muut resurssit ovat haasteelliset. Johdon motivoituminen asiaa kohtaan on suuri askel kohti edistyksellisempää liiketoimintaa, jossa toimintoja järkeistetään ja yksinkertaistetaan teknologian ja yhteistyökumppaneiden avulla.

Asian ymmärtäminen ja käytäntöön vieminen vaatii aikaa ja asiantuntijoita. Helpoimmalla tavalla yritys voi kuitenkin aloittaa sähköisen liiketoiminnan esimerkiksi yhteistyössä verkkomatkatoimiston kanssa, joka voi olla globaali toimija.Esimerkkinä booking.com joka vaatii matkailuyritykseltä tietyn määrän majoituskapasiteetista myyntiinsä. Tämä ei vaadi yritykseltä uusia investointeja eikä suurempaa ymmärrystä sähköiseen liiketoimintaan.

Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevat vaatimaan pienenkin matkailuyrityksen liiketoimintamallin muuttamista sähköisempään suuntaan. Kuluttajalle yritystä ei ole olemassakaan, jos sitä ei ole sähköisesti olemassa – olkoonkin alkuun vaikka perushyvät nettisivut, joilta on ohjaukset asiakaspalautteiden antoon ja suositteluun sekä RSS-syötteisiin.

Uskon, että yritykset pärjäävät ilman globaaleja jakelujärjestelmiä myös sähköisessä kaupan käynnissä. Mielipiteeni perustuu täysin siihen, etten tunne tarkemmin matkailun jakelujärjestelmiä. Suomen matkailuyritykset ovat suurimmaksi osaksi pieniä yrityksiä, joiden asiakkaat tulevat lähialueelta (Skandinavia ja Venäjä).

Suuremmat matkailuyritykset tekevät omia ratkaisujaan ja laajentavat kaupankäynnin useisiin maailmanlaajuisesti toimiviin myyntikanaviin. Ne itse kuitenkin päättävät mihin ja milloin ja minkälaisiin arvoketjuihin omat palvelut sopivat.

Matkailijan ostotapahtumaan oleelliset elementit ilman erillistä kysyntää

Harjoitustehtävän 4. kysymyksessä tuli pohtia miten matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?

Kuvakaappaus: ebookers
Kuluttajat arvostavat luotettavaa ja nopeaa verkkopalvelua. Heidän ostokokemusta tulee parantaa kysyntään tarjottavalla täsmällisellä sisällöllä. Internetin ostotapahtumaan on sisällytettävä matkustuksen oleellisia elementtejä ilman erillistä kysyntää. Näitä elementtejä ovat mm. matka lähtöalueelta kohdealueelle, matkustukseen liittyvät vakuutukset ja kohdeinformaatio.

Yrityksen on erottauduttava muista innovatiivisten sovellusten käyttäjänä. Kuluttajat arvostavat sitä, että prosessit on tuettu teknologisesti esimerkiksi matkailun varaustoiminnoissa kalenterinäkymällä sekä palveluiden ja tuotteiden paketoimisella helposti ja nopeasti. Luotettava maksutapa ja eri vaihtoehdot lisäävät kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan.

Matkailijan käyttäytymiseen verkossa vaikuttavat taustakulttuurit ja etnisyys silloin, kun tuotteen sisältöä käsitellään. Se vaatiikin tuotannolta asiakkaan kunnioittamista ja vieraanvaraisuus –käsitteen ulottamista kivijalkamyymälän tasolle myös verkkokauppaan.

Internet-kaupankäyntiä voidaan tarkastella myös osana kohteen saavutettavuutta


Saavutettavuus internetissä merkitsee esim. informaatiota kohteessa olevista palveluista ja tuotteista sekä niitä tarjoavista yrityksistä. Näin tarkasteltuna internet mahdollistaa matkailukohteen saavutettavuuden ja voi pidentää matkailijan kohteessa vierailua oleellisesti. Varsin usein kuluttajan ja kohteen yrityksen välinen vuorovaikutus alkaa hyvissä ajoin jo ennen kohteeseen saapumista, kestää kohteessa vierailun ajan ja kestää pitkän tovin kohteesta poistumisen jälkeen. Näin internet mahdollistaa kohteen saavutettavuuden sekä yrityksen ja kuluttajan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen, jolloin palvelukohtaaminen voi kasvaa ajallisesti ja määrällisesti internetissä tapahtuvan kanssakäymisen avulla.


Toiminnalliset haut ja asiakaspalautteen hyödyntäminen


    Kuvakaappaus: https://www.airbnb.fi/

Hakua helpottavien työkalujen käyttö voi tuoda matkustajalle täsmennetympiä hakutuloksia, joka puolestaan voi johtaa siihen, että yrityksen verkkokaupankäynnin konversio eli kannattavuus on jopa 50 % korkeampi.  Hakuihin liittyvällä saralla odotetaan innovaatioita, jotka perustuvat erilaisiin toiminnallisiin hakuihin. Näitä toiminnallisia hakuja ovat mm. karttatietoja ja hintoja kuvaavat haut.

Edellisen lisäksi tarkastelussa nostetaan esiin avoimuus asiakkaiden ja asiakaspalautteen osalta. Asiakaspalaute tulee olla käyttäjäkeskeistä siten, että kuluttaja voi hyödyntää tarjottuun palveluun tai tuotteeseen liittyvää oleellisinta ja viimeisintä palautetta. Tällä nähdään olevan pitkällä tähtäimellä merkittävä vaikutus asiakasuskollisuudessa.

Verkostoituminen osaksi tuotannon ja kulutuksen globaaleja arvoketjuja nousee yhä tärkeämmäksi. Samanaikaisesti internetin merkitys kaupankäynnin välineenä lisääntyy ja palvelut sähköistyvät. Yritysten liiketoimintaympäristöt muuttuvat nopeasti. Verkkokaupan arvoketjussa mukana olevien yritysten on hallittava samaa teknologiaa ja ymmärrettävä kokonaisuus pystyäkseen yleensä olemaan mukana sähköisessä liiketoiminnassa. 

Käytetyt lähteet:
- Lapin maakuntasuunnitelma 2030/ http://luotsi.lappi.fi/trendit-ja-lapin-strateginen-asemointi
- Internet-kaupankäynti Ruka-Kuusamon matkailuyrityksissä – sähköistä vieraanvaraisuutta palvelukohtaamisissa. Opinnäytetyö Päivi Hanni-Vaara 2011, Rovaniemen ammattikorkeakoulu

Asiakas on kingi matkailun arvoketjussa

Arvoketjukäsitteen loi  Michael Porter 1985-luvulla lähinnä teollisuutta varten. Se kuvaa tuotteen valmistumista vaihe vaiheelta myytäväksi tuotteeksi. Perinteisessä arvoketjussa jokaisella toimijalla on ollut oma selkeästi määritelty roolinsa. Asiakkaat on ohjattu asioimaan roolituksen mukaisten toimijoiden kautta. Kilpailua on kohdattu lähinnä vertikaalisesti samankaltaisten arvoketjujen taholta ja sitäkin hyvin paikallisesti.

Palvelutuotannossa käsite on saanut siivet nimenomaan sähköisessä liiketoiminnassa, jossa on useita tuottajia, jakeluteitä ja –kanavia, kauppapaikkoja sekä kaikkien yhdistelmiä useissa eri kerroksissa. Sähköinen kehittäminen on mahdollistanut matkailutoimijoiden syvemmän verkostoitumisen niin lähialueella kuin globaalistikin. Kaiken lähtökohtana on asiakkaan etu.

Edistykselliset toimijat löytävät tiensä asiakkaan tarpeen hetkeen ja kontekstiin riippumatta omasta sijainnistaan arvoketjussa. Matkailualalla on jo vakiintuneet palveluntarjoajat, jotka yhdistävät asiakkaat ja arvoketjun syvemmät toimijat keskenään asiakkaan kannalta edullisimmalla mahdollisella tavalla.

Asiakas itse päättää käyttääkö perinteisempiä tapoja hankkia matkoja ja niihin liittyviä palveluja. Tieto etsitään joka tapauksessa internetistä eikä matkatoimiston kivijalkamyymälästä.  Perinteinen DMC –toiminta (Destination Management Company) jatkuu edelleen sähköisesti, mutta enenevässä määrin yksittäiset kuluttajat ostavat matkansa suoraan ilman välikäsiä. Näistä ns. ’irtopäistä’ on nyt otettava koppia ja opittava tuntemaan hänen käyttäytymisensä verkossa. Ilman asiakasymmärrystä emme tiedä mitä, mistä ja miten hän ostaa, missä kuluttaa aikaansa, mitä asioita arvostaa ja paljonko yleensä käyttää rahaa. Mitä tarkoittaa DMC, katso linkistä: DMC


Asiakkaan arvoihin ja oppimiseen perustuvat seikkailut lisääntyvät. National Geographic on tuottanut arvoketjuunsa asiakkaita kiinnostavia elementtejä runsaasti. Perinteinen mediatalo tarjoaa verkkokaupasta mahdollisuuden ostaa matkoja eksoottisimpiin paikkoihin maailmassa. Kuvakaappaus: http://www.nationalgeographicexpeditions.com

Valmismatkalaki ja kuluttajansuojalaki - mitä eroa?

Tehtävä 3 – Valmismatkalaki ja kuluttajansuojalaki, MSLT 2013


Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?


Valmismatkalakia sovelletaan kuluttaja-asiakkaille suunnatuille tuotteille, jossa yritys on paketoinut yleensä majoituksen lisäksi muita palveluja, kuten ohjelmapalvelun tai kuljetuksen. Laki koskee vähintään 2 vuorokauden matkatuotetta. Lisäksi sovelletaan valmismatkalakia silloin kun  kuluttaja-asiakas itse paketoi ja valitsee matkatuotteen elementit, mutta maksut kohdistuvat yhdelle yritykselle. Lisäksi jos matkakokonaisuudelle tarjotaan yhdistetty hinta, on tuote valmismatkalain alainen. Valmismatkapaketin muodostuminen ei riipu myyntikanavasta eli siitä, ostetaanko matka Internetistä, puhelimitse vai matkatoimiston tiskiltä.

Kuluttajasuojalakia sovelletaan niihin matkatuotteisiin, jotka eivät ole paketoitu ja asiakas omatoimisesti kokoaa verkossa matkapakettinsa.  Suomessa matkailuyritysten käyttämän Traviuksen kautta tehtävät ostokset eivät ole valmismatkalain piirissä, koska tilitysprosessi menee alihankkijalle. Yritysten välisessä kaupassa tehdään yrityssopimukset, joihin ei kuluttajansuojalakia noudateta. Kuluttajien toivotaan hakevan jatkossa entistä enemmän valmismatkan tarjoamaa suojaa, jota erillisiä palveluja ostamalla ei saa.

Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?

 
Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää sopimusehtoa, jota hyödykkeen hinta ja muut seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien kannalta kohtuuttomana. Kuluttajansuojalaki on valtaosaltaan pakottavaa lainsäädäntöä. Kuluttajansuoja- tai muun pakottavan lain vastainen ehto on näin ollen automaattisesti mitätön.

Koska elinkeinonharjoittaja alan ammattilaisena, sopimusehtojen laatijana ja resursseiltaan suurempana on sopimussuhteessa vahvempi osapuoli, kuluttajansuojalaissa on katsottu tarpeelliseksi tasapainottaa osapuolten asemaa suojaamalla kuluttajaa kohtuuttomia ehtoja vastaan.

Ehtoja ei voi laatia esimerkiksi niin, että erilaiset riskit hankitun hyödykkeen virheistä tai toimituksen puutteista kasautuvat kohtuuttomasti enemmän kuluttajan kuin yrityksen kannettavaksi. Kohtuuttomimmillaan sopimusehdot ovat sellaiset, että yrityksellä on vain ”velvollisuus” vastaanottaa kauppahinta, mutta asiakas kantaa kaikki riskit.

Kuluttajansuojalain perusteella voidaan kohtuuttoman sopimusehdon käyttäminen myös kieltää samalla tavalla kuin lainvastainen markkinointi. Kiellon määrää markkinaoikeus tai kuluttaja-asiamies.

Kohtuuttomia sopimusehtoja koskevan EY-direktiivin 93/13/ETY liitteessä on ohjeellinen luettelo kohtuuttomana pidettävistä sopimusehdoista. Lähde: Kuluttajavirasto

Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?

 
Henkilötietolain 24 §:n mukaan henkilötietoja kerättäessä rekisteröidyn tulee aina voida olla tietoinen
antamiensa tietojen tulevasta käsittelystä ja käytöstä. Informointivelvoitteen avulla pyritään
parantamaan kansalaisen mahdollisuuksia käyttää henkilötietojen käsittelyyn liittyviä oikeuksiaan
sekä kasvattamaan käyttäjien luottamusta verkossa tarjottaviin palveluihin. Henkilötietolaki
on säädetty toteuttamaan Suomen perustuslaissa turvattua yksityiselämän suojaa ja
muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia sekä edistämään hyvän tietojenkäsittelytavan
kehittämistä ja noudattamista.

Tietosuojan huomioiminen nettipalvelun yhteydessä on laissa säädetyn velvollisuuden ohella
myös oleellinen osa hyvää palvelua verkkoympäristössä. Tutkimusten mukaan merkittävä osa
verkon käyttäjistä kokee tietosuojaan liittyvät puutteet ongelmana asioinnin luotettavuuden ja internet-sivujen käytettävyyden kannalta. Vääriin käsiin joutuneet henkilötiedot saattavat luoda
uhkan tietojen kohteen eli rekisteröidyn yksityisyydelle, joten henkilötietolain säännökset pyrkivät
ennaltaehkäisemään tämänkaltaisia tilanteita ohjaamalla julkishallintoa, yrityksiä, yhteisöjä
ja muita rekisterinpitäjiä hyvään tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatapaan.

Käytännössä henkilötietolaki ja erityisesti sen 24 § tulee huomioida kaikilla niillä internet-sivustoilla,
joilla on käytössä ns. nettilomake eli henkilötietoja kysyvä ja tallettava internet-palvelu.

Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?


EU:ssa on voimassa niin sanottu etämyyntidirektiivi, joka takaa vähimmäissuojan EU:ssa. Se määrittelee kuluttajansuojan vähimmäistason, jonka jokainen EU-maa joutuu lainsäädännössään takaamaan. Jäsenmaat voivat antaa kuluttajalle paremman suojan kuin direktiivi edellyttää. Muun muassa Suomi on menetellyt näin. Huolimatta yhteisestä kuluttajansuojan perustasosta, kuluttajan oikeudet vaihtelevat EU:ssa jonkin verran riippuen sovellettavasta lainsäädännöstä.
Uusi EU-direktiivi voimaan 2014
Verkkokaupasta ostettu tuote mahdollista palauttaa myös käytettynä Ensi vuoden alusta asiakkaalla on oikeus palauttaa myös käytetty tuote, mutta hän joutuu korvaamaan arvonalennuksen.

Etämyynti Suomessa
Suomessa etämyyntisäännökset löytyvät Kuluttajansuojalain 6 luvusta. Suomen laki tulee sovellettavaksi, kun ostaja on kuluttaja ja myyjä elinkeinonharjoittaja ja molemmat ovat Suomessa.
Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä. Tyypillistä etämyyntiä ovat puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa.
 
Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.
 
1. Tilauksesta saatava vahvistus
Kuluttajalla on oikeus saada etämyyntikaupasta vahvistus. Vahvistuksen on oltava jossakin pysyvässä muodossa, esimerkiksi postitse lähetettynä kirjeenä tai tietokoneelle tallennettavassa muodossa. Vahvistuksessa on oltava tieto kaupan keskeisistä sopimusehdoista.
 
Ainostaan silloin yrityksen ei tarvitse lähettää vahvistusta, kun kyseessä on yksittäinen puhelimitse toimitettava palvelu, joka veloitetaan puhelinlaskussa. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi soittoäänet, taustakuvat sekä uutis- ja muut ajanvietepalvelut.

2. Toimituksen viivästyminen etämyynnissä
Etämyynnissä tuotteelle luvataan yleensä tietty toimitusaika. Jos kauppias viivästyy sovitusta toimitusajasta, voit yleensä perua kaupan vetoamalla etämyynnin peruutusoikeuteen. Jos tarkkaa toimitusajankohtaa ei ole sovittu, tuote on saatava viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksesta.

3. 14 päivän peruuttamisoikeuteen on poikkeuksia
Valtaosalla etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Kaikilla tuotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.
 
Voit kokeilla ja tutkia toimitettua etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä menettämättä peruutusoikeuttasi. Esimerkiksi paketin voi avata ja käyttöohjeet voi lukea. Myös kenkiä ja vaatteita saa sovittaa. Yritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.
Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Peruutusoikeuden menettää ottamalla tuotteen käyttöön.


4. Yritys vastaa normaaleista palauttamiskuluista
Etämyynnissä – kuten verkkokaupassa, puhelin- ja postimyynnissä – myyjän on annettava asiakkaalle kirjalliset ohjeet siitä, miten kaupan peruutustilanteessa on meneteltävä.

Jos haluat peruuttaa etämyyntiostoksen ja olet oikeutettu siihen, tee peruuttamisilmoitus myyjän antamien ohjeiden mukaan. Kaupan peruuttamiselle ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä.

Jos ohjeita ei ole, voit tehdä ilmoituksen esim. puhelimitse tai sähköpostitse. Jos kyse on tavaran kaupasta, peruuttamisilmoitukseksi katsotaan myös tavaran palauttaminen tai paketin noutamatta jättäminen. Tavara on palautettava myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun teit peruuttamisilmoituksen.

 

Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?


Suomessa vallitsee pääsääntöisesti muotovapaus sopimusten osalta. Tämä tarkoittaa, että sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, onko ne tehty kirjallisesti vai suullisesti. Poikkeuksia muotovapaudesta on esimerkiksi kiinteistön kaupassa: kiinteistön kauppa on aina tehtävä kirjallisesti. Osapuolet voivat myös keskenään muotovaraumin sopia, että ainoastaan kirjallinen sopimus on pätevä.

Vaikka sopimukset sitovat suullisinakin, on kirjallisessa sopimisessa huomattavia etuja. Kirjallisesti sovittaessa osapuolten velvoitteet kirjataan, mikä vähentää epäselvyyttä ja luo vakautta, kun velvoitteista syntyy harvemmin riitaisuuksia suhteessa suullisiin sopimuksiin. Kirjallisen sopimuksen merkitys korostuu usein sen todisteluvaikutuksessa. Lähde: Muotovapaus

Yritysten välistä nimenomaan sähköistä kaupankäyntiä tai sopimuksen tekemistä koskevaa normistoa on hyvin vähän. Sopimusvapauden periaatteesta (mm. sopijakumppanin valintavapaus, muotovapaus, sisältövapaus, lainvalintavapaus) johtuen yritykset voivat pääsääntöisesti vapaasti sopia oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Sähköinen sopimus on lähtökohtaisesti samassa asemassa kuin perinteinenkin sopimus. Lähde:http://elearn.ncp.fi