perjantai 30. elokuuta 2013

Elämyksiä verkossa ja reaalimaailmassa

Kesän ja neljän muuton jälkeen alkaa elämysten määrä yksityisessä elämässä olla maksimissaan. Vielä kun saan kahden tyttären opiskelemaan ulkomaille lähipäivinä ja huomenna tyhjennettyä lopullisesti entisen kotini, voin keskittyä enemmän opiskeluun mielenkiintoisen työn ohessa.

Rovaniemellä päättyy elämyspainotteinen DQN-hanke, jota Haaga-Perho toteuttaa yhdessä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen kanssa. Hankkeeseen liittyy elämysten testauksia Mysteryshoppaajat Rovaniemen kesässä, tuotekehitystä, laatuprosesseja ja uuteen saunamaailmaan sijoittuva loppuseminaari. Siis tulossa odottamattomia ja odotettuja elämyksiä, niin työssä kuin yksityisestikin.

Kiitoksia Sannalle mielenkiintoisesta ennakkotehtävästä, jota pohdin muutamana päivänä ennen nukkumaan menoa. Yritin hakea esimerkkejä läheltä työtäni, jotta saisin tsempattua itseäni yömyöhään tämän tehtävän tekemiseen. Voi olla, että ei ihan osu nappiin, mutta ensi viikolla sitten kuvittelen olevani hieman viisaampi tässäkin asiassa.


Tehtävä a) Löysin mielestäni vahvasti teemallisia ja immersiivisiä nettisivuja matkailun parista (eli tempaavat käyttäjän toiseen, arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen)

Esimerkkinä Matkailun edistämiskeskus ja Visit Finlandovat tuottaneet Suomesta maailmalle houkuttelevia fiiliksiä videoiden, kuvien ja äänimaailman avulla. Lapista kertova kesävideo on niin kaunis, että siihen uppoutuu ja arkitodellisuus unohtuu.
http://static3.visitfinland.com/wp-content/uploads/Lappi.mp4


Tehtävä b)  Googlettamalla hain tietoisesti jotain uutta ja löysinkin Ylen uutisista draamallisuuteen liittyvää sisältöä.

Yle uutisoi uudesta kokeilusta, jossa nuorille tarjotaan draamaa pelkästään netissä. Elefanttiprinsessa-sarjasta julkistetaan uusi jakso päivittäin Yle Areenassa, eikä sitä nähdä siis lainkaan televisiossa. Kokeilulla Yle haluaa selvittää, miten verkkoon ostettu sarja löytää yleisönsä. Linkki uutiseen


Tehtävä c)  Pelimaailma on mielestäni räätälöitävissä jokaisen käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin.

Serkkuni on yrittänyt houkutella minua muutamaan otteeseen pelimaailmaan Facebookissa. Olen aina hylännyt kutsun, koska pelit eivät kauheasti houkuttele minua. Kaverien kertoman mukaan pelit ovat koukuttaneet heidät ja vieneet mukanaan. Aikaisemmin oltiin huolestuneita nuorten miesten pelaamisesta, mutta nyt pelaaminen on vallannut eri ikäisiä ihmisiä, jotka viihtyvät koneen äärellä ja haluavat vaihtelua perusnaamakirjaan. Netistä löytyykin runsaasti ilmaista viihdykettä pelaajan oman mielenkiinnon mukaisesti. Ziggy Games ilmaiset pelit


Tehtävä d)  Elämykset ensin virtuaalisti sitten matkustetaan paikan päälle!


Voisiko tähän kohtaan sisällyttää maailmalla olevat huvipuistot, jotka tarjoavat elämyksen jo ennen kuin matkustat paikan päälle? Vai olisiko koko maailma yhtä huvipuistoa? Niin samankaltaisia ovat matkailuun liittyvät videoklipit keskenään. Upean eron tekee videoissa äänimaailma, varsinkin kun siellä on alkuperäinen kieli, kuten Visit Scotlandin Surprise yourself -videossa.


Kiitoksia Kaisulle jälleen hyvin kirjoitetusta blogista, jossa hän raottaa hieman virtuaaliturismia. Siis ensi viikkoon kuulemaan lisää virtuaalielämyksistä.  Näkemisiin siis, Kaisu ja kaikki muut sekä Sanna!