torstai 21. helmikuuta 2013

¨Case 100 % Middle Earth Uudessa-Seelannissa

'Sitä et voi löytää kartasta ja sen asukkaat eivät ole aina ystävällisiä, siitä huolimatta Middle Earth on tällä hetkellä yksi maailman kuumimmista matkakohteista', näin kertoo NBC News marraskuussa 2012.
Kuva: Andrew Quilty for The New York Times

Uuden-Seelannin hallitus ja matkailun edistämisorganisaatiot päättivät yhdessä saada matkailun uudelleen nousuun Taru sormusten herrasta -trilogian nostattaman suosion perusteella. Matkailutulot eivät ole kasvaneet viimeisen vuoden aikana, vaikka hobbitit vetävät edelleenkin uusia asiakkaita ympäri maailmaa. Elokuvateollisuus on tehnyt Uudesta-Seelannista hyvin kiinnostavan matkakohteen.  Uuden Hobbit-trilogian saamiseksi tehtiin Uudessa-Seelannissa uskomattomia lobbauksia ja verohuojennuksia elokuvan tuotantoyhtiölle. Tutustu artikkeliin New York Times 16.11.22012/Charles Anderson

100 % Middle Earth -kampanja lanseerattiin suurimmaksi osaksi sähköisen markkinoinnin keinoin. Alkujaan 10 miljoonan Uuden-Seelannin dollarín budjetti ei riittänyt, vaan rahakirstuun piti saada lisää varoja lentoyhtiöiltä ja matkanjärjestäjiltä 25 miljoonaa dollaria. Euroissa kokonaisbudjetti on yli 22 miljoonaa euroa. Lue Stoppressin artikkeli kampanjan aloituksesta.

Tuloksia jo puolessa vuodessa


Väitän, että kampanja on todella tehokas. Sen ajoitus oli erinomaisesti suunniteltu, koska se aloitettiin juuri ennen Hobbit-trilogian maailman ensiesitystä, joka oli Uudessa Seelannissa 28.11.2012 ja muualla maailmassa 14.12.2012. Pelkästään Youtube-videot ovat keränneet katselijoita hurjasti 6 kuukauden aikana: lyhyttä versiota on nähnyt 589 442 katsojaa, pidempää versiota 267 124 katsojaa. Lisäksi video on juuri käännetty saksankielelle ja julkaistu 17.2.2013. Lisäksi kampanjalla on uskottava brändilupaus, koska se pohjautuu jo tunnettuun maabrändiin 100 % Pure New Zealand.



Kohteena kansainvälinen hobbiti-fani


100 % Middle Earth -kampanjan kohderyhmänä on kansainvälinen suuri yleisö, joka on nähnyt Tolkienin Taru sormusten herrasta -trilogian ja tykkää tarinan hahmoista ja kaikesta mikä edustaa hobbiteja. Tarinan innostamat ihmiset haluavat lisää ja mahdollisesti jonain päivänä nähdä ja kokea elokuvien kuvauspaikat samaistuakseen tarinaan ja hahmoihin.

Suuren budjetin perusteella kampanjalla tavoitellaan taivaita. Niinkuin pitääkin. Perimmäisenä tavoitteena on saada lisää matkailijoita kaukaiseen Uuteen-Seelantiin. Ja sitä kautta lisää varautta ja hyvinvointia maahan.

Youtube-kanava käyttöön ja lentoyhtiö yhteistyöhön


Kampanjaan valjastettiin elokuvatuotantoyhtiö TWBA, joka kuvasi matkailuvideot Youtubeen. Artikkeli videoiden julkaisemisesta news.mymiddleearth. Kansallinen lentoyhtiö Air New Zealand valjasti kampanjaan hobbitit kertomaan matkustajille kuinka lennetään turvallisesti. Sen jälkeen yhtiö teippasi Boeing 777-300ER -koneen teemalla “flying billboard” for “The Hobbit: An Unexpected Journey,”Artikkeli ncbnews - koneiden teippauksesta.

Mediakanavat hamuavat tarinoita


Sen lisäksi maailman media suorastaan rakastaa aihetta. Löysin aiheesta uutisia suurten medioiden nettisivuilta, kuten Adam Bray/CNN As the world prepares for 'The Hobbit,' New Zealand prepares for the world, Lawrence Downes/New York Times An Unexpected Journey: Hobbits in the Heartland ja Toby Manhire/The Guardian Hobbit tourism scatters more of Tolkien's magic across New Zealand.


Pitkälle tuotteistetut tarinat ja hahmot


Uusi-Seelantilaiset ovat tuotteistaneet Hobbitin  - kuten teemallisilla ravintoloilla, matkamuistoilla, postimerkeillä jne.

Myös matkojen myyjät ovat tuotteistaneet hobbitit.Tutustu esimerkkiin Teemallisten matkojen myynti ympäri maailman sekä suomalaiseen tarinaan Rantapallossa Tarina hobbitien maahan. Ohjelmapalvelut on tuotteistettu teemaan, katso esimerkki Uuden-Seelannin matkailuportaalista.

Maailman matkailupalkinto


Kampanjan onnistumista palkittiin 10.12.2012 New Delhissä maailman parhaalla matkailupalkinnolla 100% Middle-earth campaign wins world’s best travel award . Palkinnon voittajista päättivät matkailualan ammattilaiset yli 171 maasta ympäri maailman mukaan lukien matkatoimistot, matkanjärjestäjät ja liikenneyhtiöt sekä matkailuorganisaatiot.

Autenttiset kuvauspaikat houkuttavat - uudet sosiaaliset mediat käyttöön

Uudet sosiaaliset mediat suosivat elokuvallista matkailutuotteistusta. Kansa rakastaa samaistua elokuvan sankareihin ja käydä paikoissa, joissa elokuvia on kuvattu. Kampanjan onnistumista ja suurta suosiota ovat varmasti olleet kyydittämässä Pinterest ja Instagram, jotka ovat uusia sosiaalisen median välineitä. Niiden avulla voidaan tuottaa aineistoa sosiaaliseen mediaan maailmanlaajuisesti. Pinterest mullistaa kuvien jakamisen internetissä, siitä hyötyvät sekä yksityiset ihmiset, sekä yritykset, jotka voivat markkinoida tuotteitaan, järjestää kilpailuja ja paljon muuta. Instagram ilmainen kuvanmuokkausohjelma, joka ei vaadi paljonkaan osaamista. Molemmat toimivat erinomaisesti android ja iphone-mobiileissa ja niissä on linkitykset Facebookiin.

Matkailijamäärät vähentyneet päämarkkina-alueilta


Australialaiset ovat suurin lähtömaa Uuden-Seelannin matkailussa (v. 2012 matkailijoita 1.155 792), toiseksi suurin Amerikan Yhdysvallat ml. Kanada sekä kolmanneksi suurin Kiina. Matkailijamäärät ovat pienentyneet pääkohdemarkkinoista, kuten Amerikasta, Isosta Britanniasta ja Japanista. Sen sijaan Kiina on kasvanut voimakkaasti ja sinne uusiseelantilaisetkin tähyävät mm. Sina Weibo - sosiaalisen median avulla (vastaa Facebookia).

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Laatutonni-sivuston konversion kehittäminen - kotitehtävä 10.

Suomen matkailuyrityksille suunnattu laadunkehittämisohjelma Laatutonni on auttanut yrityksiä keväästä 2001 lähtien. Sen on läpikäynyt Suomessa reilut 800 yritystä Laatutonni-työkirjan, valmennuksen ja LaatuVerkon avulla. MEKin ja Haaga Instituutti -säätiön yhteistyönä ohjelmaa kehitetään asiakaspalautteiden pohjalta paremmin palvelemaan matkailuyritysten tarpeita.Tutustu Laatutonnin historiaan tästä

Laatuohjelman tiedotusvälineenä käytettiin Laatutonni-lehteä vuoden 2010 loppuun saakka. Sen tilalle luotiin www.laatutonni.fi -sivusto. Olen opiskelemassa Haaga-Helian Matkailun sähköinen liiketoiminta-ohjelmassa, johon tämä tehtävä sisältyy. Aiheena on pohtia nettisivuston konversion kehittämistä. Kymmenen ohjetta konversion kasvattamiseen


Sivukaappaus www.laatutonni.fi etusivulta

www.laatutonni-fi -nettisivuston tarkoitus on pelkästään tiedottaminen. Kehittämisen näkökulmasta voisi  pohtia muutamia muitakin tehtäviä sivustolle ja määritellä tarkemmin asiakaskohderyhmät.
Ensinnäkin, voisiko sivujen sisältöä käyttää myös matkailijoiden palvelemiseksi siten, että Laatutonni -yrityksen palvelut näyttäytyisivät laadukkaammilta, houkuttelevammilta, luotettavammilta kuin niiden jotka eivät ole Laatutonni-ohjelmassa mukana?
Ja toiseksi, voisiko sivujen kautta saada houkuteltua lisää matkailuyrittäjiä Laatutonni-ohjelmaan?
Kolmanneksi, voisiko sivujen avulla mukana olevat yritykset verkostoitua tehokkaammin ja saada vertaistukea toisiltaan?
Ja vielä yksi, voisimmeko me valmentajat tuottaa kiinnostavaa sisältöä, josta olisi apua yrityksille ja suurelle yleisölle?

Yleisimpiä keinoja  www.laatutonni-sivuston löytämisen tehostamiseksi

1. Analysoidaan sivujen menestystä kävijäseurantaohjelman avulla ja luodaan mitattavat tavoitteet, joita seurataan jatkuvasti. Kouluttajamme Ilkka Kauppisen mielestäkin paras kävijäseurantaohjelma on ilmainen Google Analytics.
Read more: http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/2010/01/konversio-kymmenen-ohjetta-konversion.html#ixzz2LRqQ5zBy¨

2. Otetaan 'landing page' käyttöön. Suomeksi 'laskeutumissivun' markkinoinnillinen tavoite on muuttaa sivuilla kävijät liideiksi. Lue lisää

Luodaan yhteydenottolomake, ilmoittautumislomake valmennuksiin ja rekisteröitymislomake sivustolle.

3. Tähän voisi kehittää kampanjan, joka lisäisi kiinnostusta Laatutonni-ohjelmaa kohtaan.

4. Luodaan referenssisivusto, joissa Laatutonni-yrittäjät  ja tärkeät sidossryhmät kertovat omia kokemuksiaan.

5. Sivustolla oleva blogi valjastetaan tehokkaampaan käyttöön, siten että valmentajat kirjoittavat siihen mielenkiintoista sisältöä, joihin kaikki voivat kommentoida.

6. Aktivoidaan sosiaalisen median väline yhteiseksi 'intraksi' valmennusohjelmien ajaksi nykyiseen Facebook -ryhmään Laatutonni Quality 1Q00

7. Testataan sivujen käyttöä Google Alerts tai muulla ohjelmalla eri hakusanojen avulla.http://www.google.com/alerts


Ja lopuksi SOSTAC-malli käyttöön ja siihen resurssit.http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/

-----------------------------

Mikäli kiinnostuit laadun kehittämisestä Suomessa, käy katsomassa helppotajuinen esitys tästä, jonka on tehnyt entinen kollegani Tia Hoikkala.
-----------------------------

Olen saanut toimia Laatutonni-valmentajana Haaga-Perhossa reilut kaksi vuotta. Tässä yhden valmentamani yrittäjän, Johanna Määtän kommentti Laatutonnista Johanna Määttä, case Laatutonni

----------------------------------------------
Pyydän nöyrästi kommentteja sivuston kehittämiseksi kaikilta lukijoiltani.



 


tiistai 19. helmikuuta 2013

Reppureissaajien Uusi-Seelanti ja brändilupaukset

100% PURE New Zealand: Branding for back-packers
Author: Bell, Claudia
Publication info: Journal of Vacation Marketing 14. 4 (Oct 2008): 345-355.
http://search.proquest.com/docview/195789876?accountid=27436

Abstract: Over ten million internet sites refer to 'backpackers'. More than one million refer to backpacking in New Zealand. This research investigated the relationship between internet advertisements for eco-tourism backpacker accommodation in New Zealand, and the actual experience of green practices at those same hostels. This qualitative study is an ethnographic examination of hostel managers' understanding and use of the 100% PURE NZ brand, and other messages indicating sustainability and environmental awareness. The goal of the fieldwork was to check how, or whether, brand promises on the internet corresponded with actual product deliveries. How seriously are New Zealand's promotional promises based on environmental claims such as, 'clean, green and 100% PURE', taken by tourist hostel operators? Vacation marketing and destination banding play a significant role in informing New Zealand's international image and reputation. [PUBLICATION ABSTRACT]

KEYWORDS: backpackers, branding, environment, green, internet, landscape, sustainability, tourism
-----------------------------------------------------
Etsin artikkelia, jossa yhdistyvät luonto- ja ekomatkailu sekä internetmarkkinointi. Käytin apuna Nelli-portaalia ja sieltä EBSCO-hostia. Löysin artikkelin, joka on vuodelta 2008 ja sen on kirjoittanut Claudia Bell


Kirjoituksen sisältö kertoo vuonna 2003 tehdystä kvalitatiivisesta tutkimuksesta Uudessa-Seelannissa. Ajattelin, että sisältö voisi olla jo aikansa elänyttä, mutta ilokseni huomasin samojen asioiden olevan tänä päivänä vieläkin merkityksellisempiä kuin tutkimuksen tekovuonna, kaikkialla maailmassa.

Tutkimuksen tavoite oli tuottaa tietoa siitä, ymmärtävätkö hostellien omistajat ja johtajat Uuden-Seelannin brändiviestin 100% pure New Zealand ja muita matkailun kestävään kehitykseen liittyviä viestejä. Samalla haluttiin tutkia kuinka brändilupaukset internetissä korreloivat varsinaista käytännön palvelukokemusta ja kuinka vakavasti Uuden Seelannin ympäristöön painottuvat  markkinointilupaukset, kuten ’clean, green and 100% PURE’ - toteutuivat majoittajien kohdalla käytännössä.  Ja ovatko he oikeasti ympäristötietoisia, jos käyttävät mainonnassaan sanoja ’environmentally friendly’, ’clean’, ’green’ tai jotenkin muuten ilmaisevat ympäristöön liittyviä arvoja. Uuden Seelannin hostelleja

Hostellien asiakkaita ovat suurimmaksi osaksi luonto- ja ekomatkailusta kiinnostuneita reppumatkailijoita  ’backpackers’, jotka keräävät lähes kaiken tiedon internetistä ja myös ostavat matkansa sitä kautta. Näiden FITtien eli Fully Independent Travellers – omatoimimatkailijoiden tärkein syy vierailla Uudessa-Seelannissa on fiilistellä ympäröivää luontoa. He etsivät netistä mainintoja korkeasta laadusta sekä kävijäkokemuksia ja seuraavat suositteluja. Tämä kohderyhmä on erittäin aktiivinen, luontoelämyksiä etsivä – kuten merimelontaa, valasbongausta, vaellusta Uuden-Seelannin luonnossa ja luonnonkauniita lentokokemuksia jäätikköjen yllä. Reppumatkailjoiden oma media

 


Nykyinen elokuvateollisuus on vahvistanut Uuden-Seelannin brändiä. Yhteistyö matkailutoimijoiden ja muun elinkeinon kanssa on muokannut imagoa. Enää ei puhuta maasta lammaslaitumena vaan Hobbittien maana. Matkailija toteuttaa omia tarpeitaan halutessaan kokea jännittäviä elämyksiä, joihin on yhdistetty sosiaalinen vuorovaikutus ja samaistuminen elokuvasankareihin.

 

Toteutuuko illuusio todella matkan aikana?


Tuloksissa tuli selvästi esille se, että Uudessa-Seelannissa ei ole  ’Green Scheme’ eli  ympäristönäkökulmia sisältäviä laatujärjestelmiä olemassa.  Benchmarkkausta oli tehty Australiaan ja Ruotsiin, jossa asiat olivat paremmin ja valtion taholta ohjattuja. Niinikään hostelleissa ei osattu ympäristöasioita siinä määrin kuin internetmarkkinointi ja brändilupaus antaisi olettaa. Eikö olekin tuttua tänäkin päivänä, myös Suomessa!



Maailmanlaajuisten elokuvatuotantojen ja matkailutoimijoiden markkinointiyhteistyönä illuusio vihreästä luontomaasta tuo matkailubisnekselle rahaa.  Näin kommentoi eräs haastateltavista kesällä 2003:  ’They are having time of their lives. And I am making my living from it! This Middle Earth thing has given this region a real boost’ – Nelson, hostel owner.

Myös eräs omatoimimatkailija oli vastannut hieman skeptisesti, jossa hänen mielestään mukavuus, turvallisuusasiat ja rikkaammat lapset ovat muuttaneet reppureissaajien olemusta. ’Backpackers have changed a lot. Nowadays they expect double beds and un suite bathrooms, they have credit cards, cell phones, lots of digital gear. They use dedicated bus services to go from one hostel to another. They are not really backpacking - not hitch-hiking, winding up broke in the middle of nowhere. I think safety issues and richer kids has ended real backpacking. But they call themselves backpackers because it looks a bit more adventurous. Going on a Kiwi Experience tour from one site to another to see Lord of the Rings locations isn't backpacking, in my opinion. And there is nothing particularly 'green' about what they do.
Artikkelin kirjoittaja muistuttaa meitä kaikkia loppukaneetissaan pitämään Uuden Seelannin puhtaana, muut ihmiset voivat haluta käyttää sitä. ’ Keep New Zealand clean; other people might want to use it.’

Maalaisjärkeä markkinointisuunnitelman laatimiseen - kotitehtävä 4.

Miten laadittiin markkinointisuunnitelma ennen internetiä ja sen jälkeen. Mielenkiintoinen kotitehtävä, jossa sain päivittää jälleen kerran omia tietojani. Tämä opiskelu tekee ihanan nöyräksi ja vastaanottavaiseksi oppia uusia asioita.
Tutustuin SOSTAC -malliin käyttäen erilaisia lähteitä. Kirjaa itseänsä en saanut käsiini tässä ajassa, mutta netistä löysin hurjasti erilaisia kirjoituksia, kuvia ja kaavioita.
Tässä muutamia linkkejä:
SOSTAC on yksinkertainen markkinoinnin suunnitteluun luotu malli, joka on tehty helpoksi liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisen yhteiseksi työkaluksi. PR Smith loi mallin 1990-luvulla tarpeeseen. Markkinointi on perinteisesti nähty yrityksissä joksikin ylimääräiseksi kustannukseksi ja hankalaksi integroida olemassa olevaan liiketoimintasuunnitelmaan. Yleensä yrityksen markkinointihenkilöstö turhautuikin, koska tehdyt markkinointisuunnitelmat eivät edenneet minnekään eikä yrityksen johtokaan niitä ymmärtänyt, saati sitten puhunut samaa kieltä markkinointi-ihmisten kanssa.
Siksi yrityksen tai tuotteen markkinointi kokonaisuutena usein ulkoistettiin alan ammattilaisille, jotka osasivat hinnoitella itsensä ja luoda taiteellisia ja innovatiivisia suunnitelmia yrityksen tarpeisiin. Saattoipa käydä niinkin, että tilaajaorganisaation johto ei uskaltanut muuttaa tai väittää vastaankaan mainostoimiston esityksille. Uskottiin, että mainos-/mediatoimisto osaa hommansa ja sillä selvä. Varsinkin kun se maksoi sievoisen summan kokonaisbudjetista (5-10 % liikevaihdosta).

Internet muutti mainos- ja media-alaa rajusti


Suuret ja pienet mainonnan suunnittelutoimistot joutuivat suuren muutoksen alle, kun internet yleistyi. Perinteisesti Mac Intoshilla työskentelevät mainonnan ammattilaiset joutuivat uuden haasteen eteen. PC-maailmaa ei tunnettu, eikä ollut aikaa myöskään paneutua internettiin sillä nopeudella, kuin maailma vaati. Alalla tehtiin fuusioita ja alan ammattilaiset hakeutuivat muualle töihin ja oppimaan markkinoinnin lainalaisuuksia erilaisesta näkökulmasta.  

Perinteiset markkinoinnin käsitteet toimivat silti edelleen, vaikka loppukuluttajat tuottavatkin tänä päivänä itse markkinoinnin sisältöä. Sitä on vaikeampi yrityksen itsensä johtaa ja johdattaa. Suosittelu ja sosiaalinen media on muuttanut alaa useasta näkökulmasta, joten SOSTACin malli tuli todella tarpeelliseen aikaan. Onhan siitä tullut jo liiketoiminnan suunnittelu oma käsite, kuten on tullut Hooverin imurista (Hoover tarkoittaa yhtä kuin imuria, vaikka on keksijänsä oma nimi).

 

Kohdemarkkinointi, markkinointimix ja positiointi – mihin ne sijoitetaan SOSTACissa?


Businessball -nettisivuilla olleessa artikkelissa nostetaan esille kysymys, joka peilaa perinteisen markkinoinnin tärkeimpiä elementtejä: kohdemarkkinoita (target markets), markkinointimixia (marketing mix) ja positiointia eli asemointia (positioning).

Avataan esimerkki kohdemarkkinoista SOSTAC-mallissa. Artikkelissa vastataan yksinkertaisesti, että kohdemarkkinat putkahtavat esille melkein joka paikasta mallia käytettäessä. Kun yritys on kerran tunnistanut kohdemarkkinat omissa tavoitteissaan (eli segmentoinut asiakkaansa), putkahtavat ne esille kaikkialla SOSTAC-mallin mukaisessa markkinointisuunnitelmassa – tilanneanalyysissä (Situation), tavoitteissa (Objective), strategiassa (Strategy), taktiikassa (Tactics) jne.
Markkinointiteorioiden Grand Old Man, professori Philip Kotlerkin on myöntänyt myös asian "SOSTAC® is a system for going through the steps and building a marketing plan".
Ihanaa, kun maalaisjärki on tullut nettimaailman rinnalle - yksinkertaista!
Tutustu P R Smithiin, What's new in Digital Marketing?

 

sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Mahdottoman isoja saaliita Google Alertsilla - kotitehtävä 5.

Olipa jokin asia helppo, jos vain tiesi mitä hakusanoja syöttää. Google Alerts -tili on avattu ja muutamia sanoja laitettu hälytykseen. Osan tuloksista ohjasin sähköpostiini ja osan RSS-syötteinä. Aloitin 'hälytysten' teon guuglettamalla sivua ja siinä sen helppous sitten olikin, pieniä säätöjä voi muttaa vielä luomisen jälkeen ja lisätä useita hakusanoja sekä yhdistelmiä  http://www.google.fi/alerts
Kävin tutkimassa alan ammattilaisten kommentteja tilin käytöstä. Ninjas Guide -sivustolla kerrotiin työkalun olevan 'powerful' mutta 'overlooked' - eli eikö ilmainen kiinnosta vai eikö sitä osata käyttää? Vai eikö se olekaan niin mahtava kuin Ninjan sivusto antaa ymmärtää.

Suomalainen Janne Ansaharju vertaa Google Alertsia ja toista vastaavaa ohjelmaa, Socialmentionia. Molemmista ohjelmista voi tilata' hälytyksen', kun internetissä julkaistaan seurantaan syötettyä sanaa tai niiden yhdistelmiä – yrityksestä, brandistä, tuotteesta, palvelusta, kilpailijoista tai omasta nimestä, sivuston turvallisuudesta jne. Molemmat sovellukset ovat englanninkielisiä.

Lainaus Janne Ansaharjun sivuilta "Socialmentionia olen käyttänyt vähemmän – lähinnä koemielessä. Sen vahvuus on se, että pystyt valitsemaan hälytyksen myös yksittäisestä sosiaalisen median sovelluksesta, esim. Facebookista. Socialmentionin hälytykset tulevat käsittääkseni aina sähköpostiin. Jos seurattavia termejä on paljon, sähköpostilaatikko pursuaa hälytyksistä – siksi itse pidän Google Alertsin syötetilausta näppärämpänä."

Nyt sitten mielenkiinnolla odottelemaan tuloksia! Tuntuu kuin olisi laittanut madekoukun veteen, tai kuten pohjoisen medioissa oli tänään, harrikoukun pyytämään mahtisaalista! Mahdottoman isoja harreja

Miten onnistut mobiilisti sähköpostimarkkinoinnilla? - tehtävä 7.


Tamara Gielen zu Relevanz und Mobile im E-Mail-Marketing

Internet-markkinoinnin työkalut ovat vielä itsellenikin hakusessa, mutta sähköposti on tutumpi ja markkinointi itsellään vielä tutumpi. Joten yritän selittää miten onnistutaan sähköpostimarkkinoinnilla tekemään kauppaa. Varttuneemmille, englanninkielisille lukijoille suosittelen videoklipin katsomista Frankfurtin E-mail Exposta 5.2.2013. Siinä Tamara Gielen kertoo missä maailmalla mennään sähköpostimarkkinoinnissa. Sekä tässä ohjeita miten tehdä yksinkertainen viesti Yksinkertaisia vinkkejä sähköpostimarkkinointiviestin kirjoittamiseen

Kaikilla meillä on jokin sähköpostiosoite, kuten .hotmail.com tai .gmail.com. Olet varmaan saanut sähköpostiisi tarjouksia, ainakin kännykkätarjouksia ja puhelinliittymätarjouksia, kuten Elisasta tai DNAlta. Helpoin tapa yrityksillä onkin lähettää kiinnostavia tarjouksia suoraan kännykkään tai tablettitietokoneeseen eli mobiililaitteeseen.

Tällä hetkellä maailmalla sähköpostia lukee 4/5 (neljä ihmistä viidestä ihmisestä) mobiililaitteestaan. Kuinka monta viestiä olet sinä saanut, jossa on tarjottu sinulle jotain? Ja montako viestiä on tullut kavereilta? Etkö luekin ensin kavereilta tulleet viestit ja sitten muut, tai jopa poistat ne muut viestit lukematta niitä?

Hauskat ja helpot, piilotetut markkinointiviestit


Yksinkertaiset ja hauskat viestit on kiva lukea, eikö vain? Niistä tulee hyvälle mielelle. Jos viesti tulee mobiiliisi sellaiseen aikaan, että sinulla on aikaakin lukea muutamat rivit, voit ehkä tarttua tilaisuuteen ja vastata viestiin. Varsinkin jos sinulle tarjotaan sellaista, jota olet jo halunnutkin hankkia. Jos ostaminen on tehty helpoksi, eli pääset heti ostamaan mobiilin avulla, voit jopa ostaa sen heti. Siihen tarvitaan yleensä pankkitunnuksia ja pankki- tai luottokorttia, jotka voivat olla mukana taskussa tai laukussa. Tiesitkö, että suosituimpia ostoksia viime vuonna olivat vaatteet, elokuvat, matkat, pääsyliput ja pelit.

Muutama vinkki onnistumiseen


Muista yksinkertaisuus ja hauskuus viestin sisällössä. Mieti ennakkoon tarkasti kenelle viesti lähtee eli mitä vastaanottaja voisi ostaa. Ajattele onko mobiili se oikea paikka markkinoida (eli jakelukanava) vai olisiko kotona olevalla kannettavalla tietokoneella helpompi lukea ja enemmän aikaa lukea sähköpostit. Muista, että ihmiset lukevat kännykästään viestejä lähes joka paikassa ja tekevät yhä nopeampia päätöksiä ostaessaan jotain. Jos tarjoat viestin avulla sellaista mikä on helppo hankkia 'tässä ja nyt'  voit ehkä saada kaupan aikaan. Varsinkin jos viestin saaja ehkä haluaisi juuri sillä hetkellä hankkia vaikka tarjottuja pääsylippuja konserttiin.  Eli yksinkertaisesti opi tuntemaan ne asiakkaat, joille lähetät viestiä - lähetykset voidaan automatisoida eli laittaa jakeluun tiettynä kellonaikana.  Eli tee niin mielenkiintoisia viestin aloituksia, että vastaanottaja ainakin aloittaa lukemisen ennenkuin poistaa sen lukematta koneestaan.


Google Analytics-raportin tulkitseminen - kotitehtävä 8.

Kiitos Ilkalle Google Analytics-malliraportin toimittamisesta, jota yritän tulkita parhaani mukaan. Mielestäni kolme tärkeintä löydöstä tilastoissa oli kävijöiden suorat käynnit 71,73 %, joka oli huomattavan suuri määrä 421 käynnistä. Yksilöityjä kävijöitä oli 151, joista reilu puolet poistui välittömästi sivustolta. Eivätkö he löytäneet sieltä mitään mielenkiintoista? Ja miten he olivat ylipäätään tulleet sivuille suoraan? Kolmas tärkein löydös oli, että kävijöissä oli sivulle uskollisia peräti 64,13%, jotka tulivat uudelleen ja viipyivät siellä kymmenisen minuuttia. Tutustu raporttiin


Konversiota kasvattamalla lisää tehoa ja tietoa asiakkaasta

Sivut tulisi tutkia paremmin, eli mitä asiakkaat tekevät sivuilla ja miksi he tulevat uudelleen. Tärkeintä olisi myös testata sivuja sisällöllisesti (Google Website Optimizer linkki), tehdä monimuuttujatestaus sekä käytettävyystestaus. Saatujen tulosten perusteella kehitetään nettisivuja.

Sivuja tulisi kehittää ainakin siten, että yksilöidyt kävijät saadaan viipymään sivustolla pidempään, varsinkin ne jotka heti poistuivat sivustolta. Keinoina esim. uutiskirjeen tilaamismahdollisuus sekä suosittelumahdollisuus sosiaalisen median avulla (tykkäämiset Facebook), linkitykset ja seuraamiset Twitter ja RSS-syötteen tilaamiset. Samalla sivujen ylläpitäjä saisi tärkeää tietoa kävijästä suoramarkkinointia varten, kuten yhteystietoja, tarvekartoitusta jne.

Klikkaa alla olevaa videota, jossa lyhyesti kerrotaan esimerkkejä miten nettisivujen konversiota voidaan helposti nostaa. Linkki Redeye.com sivustolle


Mobiiliversio käyttöön


Raportista ilmenee, että mobiilikäyttäjiä oli vähän. Johtuuko se sivuston rakenteesta ja siitä että sitä ei ole tehty mobiilikäyttön. Mikäli näin on tulee sivut myös rakenteellisesti luoda mobiilikäyttäjiä suosivaksi.