tiistai 26. maaliskuuta 2013

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä

Verkkokaupan opintojaksossa oli kolme kotitehtävää, jotka löytyvät kaikki tästä samasta kirjoituksesta.



Kuvakaappaus JoulupukkiTvn verkkokaupasta
http://www.santatelevision.com/santas-shop/
Santatelevision.com (suomeksi JoulupukkiTV) on suomalainen, yksityinen internet-tv, joka on keskittynyt tuottamaan ja levittämään videoita Youtube-kanavassa jo vuodesta 2000 lähtien. Aiheina ovat Joulupukki, joulu, Lappi, Suomi ja revontulet.  Uutuutena sivustolla ovat Pinterestin valokuvat samoista aihealueista kuin videotkin.

Kohderyhmänä ovat perheet ja matkailijat Pohjois-Amerikasta, Suomesta ja Euroopasta sekä espanjaa ja portugeesia puhuvat asiakkaat ympäri maailman.

Omien tuotteiden lisäksi sivuilla on mainosbannereita ja linkityksiä yhteistyökumppaneiden verkkokauppoihin, kuten  merrystockings.com/ - santagreeting.net/ - booking.com/ ja yhteistyöyritysten omille nettisivuille, kuten laplandsafaris.com/

Verkkokaupan tekee erinomaiseksi kokonaisuus, jossa on huomioitu ajankohtaisuuden lisäksi sosiaalisen median keinot, affiliate-kumppanuus ja laaja informaatio muista palveluista Lapissa (matkailuinfo, liikenneyhteydet, muiden tarjoamat matkailupalvelut, Visit Finland sekä muu joulun tarjonta maailmalla). Löysin myös yhden vinkin ilmaisille nettisivutyökaluille videon aloituksessa (Google).



https://www.airbnb.com/
Find a place to stay. Rent from people in 34,183 cities and 192 countries.
Yhteisöllinen nettikauppa, jonka perustivat kolme nuorta miestä Amerikassa 2007. Pilviportaalissa (internet ja mobiili) myydään majoitusvuorokausia yksityisten ihmisten ainutlaatuisiin koteihin ympäri maailman. Asiakkaina ovat  sekä majoittujat että kotien omistajat, hostit. Yhteisöllä on kuusi kultaista sääntöä molemmille asiakasryhmille, joita noudatetaan. Sosiaalisen median keinot ja kanavat (Youtube, Google, Twitter, Facebook) ovat vahvasti mukana, joten mokailuun ei jää varaa kenellekään. Asiakkaiden kokemukset hosteista ovat erittäin merkityksellisiä oman kodin vuokraamiseksi.

Verkkokaupasta löytyy uskomattomia kohteita, kuten oman saaren vuokraaminen tai taidekeskuksessa asuminen, tai puussa asuminen…löytyy kaikkea sellaista, mitä muilla ei ole tarjolla. Ja hintakaan ei ole este.



Oheinen video kertoo ensimmäisen Airbnb-asiakkaan kokemuksista, kopioitu Youtubesta.







http://www.saariselka.com/matkailijalle/matkustaminen
Saariselän keskusvaraamon sivuilta löytyvät lyhyellä silmäyksellä kaikki mitä matkailija tarvitsee Pohjois-Lapissa. Nettikaupan kautta voi ostaa koko matkan 24 h online. Jos rahat eivät riitä tai luottokortilla ei ole katetta, ei hätää – voit hakea myös erillistä luottoa.  Internet-sivuston lisäksi nettikauppa on mobiiliverisiona ladattavissa.
Sivuilta löytyvät matkailijalle tärkeät infopalvelut, kuljetukset, viikko-ohjelmat, tapahtumakalenteri, sääennusteet (myös kveenien kielellä) ja paljon muuta.
Myös kaikki sosiaalisen median yhteisöt on valjastettu: Yhteisöt: Facebook, Twitter, Flickr, You Tube, Vkontakte ja Blogi. Tavallisen matkailijan lisäksi sivustolla on b to b palvelut matkanjärjestäjille.

--------------------------
2.Tehtävänä: Esitä 2 esimerkkiä matkailun-, elämystuotannon tai vapaa-ajan verkkokaupasta, jotka pystyvät tarjoamaan esimerkillistä sekä vaihtoehtoista asiakaspalvelua verkkokaupassaan kohderyhmälähtöisesti. Mikäli sinulla on omia kokemuksia ota ne mukaan! kohderyhmälähtöisesti.
p.s. Jälleen... vältä perinteisiä, kuten palaute- tai yhteydenottolomaketta. Etsi jotain aivan uutta!


http://www.taigakoru.fi/
Mystinen korukauppa netissä, joka myy tarinallisia ikimuistoja tärkeistä hetkistä ihmisen elämässä. Tuotesarjojen lisäksi myydään kultasepän uniikkeja tilaustöitä käsityönä kiedottuna lappilaiseen eksotiikkaan.
Yksityisen yrityksen henkilöstö ei ole unohtanut kertoa yrityksen tarinaa eikä myöskään henkilöiden tarinaa. Sivusto on ainutlaatuinen esimerkki nettikaupasta, jossa tunne ohjaa ostokäyttäytymistä. Kuvat, tarinat ja asiakkaiden suositukset vaikuttavat vahvasti ostopäätökseen.
Sivuilta löytyvät verkkokaupan lisäksi jälleenmyyjien yhteystiedot linkkeineen, korumalliston uniikit kuvat ja tarinat, linkit jalometalleista, koru- ja jalokivistä ja yhteistyökumppaneista sekä sosiaalisen median Facebook ja Flickr.






http://www.rothieremote.co.uk/
Sain tutustua viime toukokuussa Rothiemurchukseen Skotlannin matkallani. Karismaattinen Johnnie Grant, kartanonomistaja 17. sukupolvessa huokui Skotlannin ylämaan ylpeyttä omistamistaan maista (vuodelta 1574). Yli 500 vuotta vanhaa metsää on voitu säilyttää vain omistajan tahdonvoimalla. Kartanonomistajan maat sijaitsevat Cairngormsin kansallispuistossa, jossa virtaavat upeat puhtaat joet, kuten maailmankuulu perhojoki Spay. Skotlannissa kansallispuiston maiden omistus on suurimmaksi osaksi yksityisten.
Rothiemurchus on käyntikohde, matkailukeskus, seikkailupuisto, yrityskeskittymä jne. Johnnie Grantin vuokralaisina ovat yksityisten omistamat matkailuyritykset, jotka tuottavat palveluja ja elämyksiä kartanon mailla. Rothiemurchuksen nettikaupasta voi ostaa majoituksen, seikkailuelämyksen tai muuten vain fiilistellä kelttien perinteitä ja alueen historiaa.

Rothiemurchus toimii laadullisen ja kestävän kehityksen edelläkävijänä Skotlannissa. Useat tunnustukset ja palkinnot kertovat menestyksellisestä konseptista, joka tuottaa hyvinvointia yritykselle itselleen, muille yrityksille ja koko seudun asukkaille sekä eläimille ja luonnolle. Lisäksi yritys järjestää paikallisia tapahtumia, joiden kautta on jo 25 vuoden ajan tuottanut hyväntekeväisyyteen yli miljoona puntaa.



3. Edustamallan yrityksellä ei ole verkkokauppaa, joten tämän tehtävän voisi suunnitella tehtäväksi joskus www.laatutonni.fi -sivustolle. Esimerkiksi Laatutonni-tuotteistus ja moduulit myynnissä verkkokaupassa:
1. Laatutonnin tuotteet selkeästi saatavilla, hinnoiteltu ja aikataulutettu sekä linkitetty.
2. Suosittelut ja referenssit eri puolilta Suomea
3. Linkit yhteistyökumppanien sivuille, joissa myös tuotteita myydään >< vice versa
4. Tarinoita menestyneistä laatutonnilaisista,