Palvelutuotannossa käsite on saanut siivet nimenomaan sähköisessä liiketoiminnassa, jossa on useita tuottajia, jakeluteitä ja –kanavia, kauppapaikkoja sekä kaikkien yhdistelmiä useissa eri kerroksissa. Sähköinen kehittäminen on mahdollistanut matkailutoimijoiden syvemmän verkostoitumisen niin lähialueella kuin globaalistikin. Kaiken lähtökohtana on asiakkaan etu.
Edistykselliset toimijat löytävät tiensä asiakkaan tarpeen hetkeen ja kontekstiin riippumatta omasta sijainnistaan arvoketjussa. Matkailualalla on jo vakiintuneet palveluntarjoajat, jotka yhdistävät asiakkaat ja arvoketjun syvemmät toimijat keskenään asiakkaan kannalta edullisimmalla mahdollisella tavalla.
Asiakas itse päättää käyttääkö perinteisempiä tapoja hankkia matkoja ja niihin liittyviä palveluja. Tieto etsitään joka tapauksessa internetistä eikä matkatoimiston kivijalkamyymälästä. Perinteinen DMC –toiminta (Destination Management Company) jatkuu edelleen sähköisesti, mutta enenevässä määrin yksittäiset kuluttajat ostavat matkansa suoraan ilman välikäsiä. Näistä ns. ’irtopäistä’ on nyt otettava koppia ja opittava tuntemaan hänen käyttäytymisensä verkossa. Ilman asiakasymmärrystä emme tiedä mitä, mistä ja miten hän ostaa, missä kuluttaa aikaansa, mitä asioita arvostaa ja paljonko yleensä käyttää rahaa. Mitä tarkoittaa DMC, katso linkistä: DMC
Asiakkaan arvoihin ja oppimiseen perustuvat seikkailut lisääntyvät. National Geographic on tuottanut arvoketjuunsa asiakkaita kiinnostavia elementtejä runsaasti. Perinteinen mediatalo tarjoaa verkkokaupasta mahdollisuuden ostaa matkoja eksoottisimpiin paikkoihin maailmassa. Kuvakaappaus: http://www.nationalgeographicexpeditions.com
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti