sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Matkailijan ostotapahtumaan oleelliset elementit ilman erillistä kysyntää

Harjoitustehtävän 4. kysymyksessä tuli pohtia miten matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?

Kuvakaappaus: ebookers
Kuluttajat arvostavat luotettavaa ja nopeaa verkkopalvelua. Heidän ostokokemusta tulee parantaa kysyntään tarjottavalla täsmällisellä sisällöllä. Internetin ostotapahtumaan on sisällytettävä matkustuksen oleellisia elementtejä ilman erillistä kysyntää. Näitä elementtejä ovat mm. matka lähtöalueelta kohdealueelle, matkustukseen liittyvät vakuutukset ja kohdeinformaatio.

Yrityksen on erottauduttava muista innovatiivisten sovellusten käyttäjänä. Kuluttajat arvostavat sitä, että prosessit on tuettu teknologisesti esimerkiksi matkailun varaustoiminnoissa kalenterinäkymällä sekä palveluiden ja tuotteiden paketoimisella helposti ja nopeasti. Luotettava maksutapa ja eri vaihtoehdot lisäävät kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan.

Matkailijan käyttäytymiseen verkossa vaikuttavat taustakulttuurit ja etnisyys silloin, kun tuotteen sisältöä käsitellään. Se vaatiikin tuotannolta asiakkaan kunnioittamista ja vieraanvaraisuus –käsitteen ulottamista kivijalkamyymälän tasolle myös verkkokauppaan.

Internet-kaupankäyntiä voidaan tarkastella myös osana kohteen saavutettavuutta


Saavutettavuus internetissä merkitsee esim. informaatiota kohteessa olevista palveluista ja tuotteista sekä niitä tarjoavista yrityksistä. Näin tarkasteltuna internet mahdollistaa matkailukohteen saavutettavuuden ja voi pidentää matkailijan kohteessa vierailua oleellisesti. Varsin usein kuluttajan ja kohteen yrityksen välinen vuorovaikutus alkaa hyvissä ajoin jo ennen kohteeseen saapumista, kestää kohteessa vierailun ajan ja kestää pitkän tovin kohteesta poistumisen jälkeen. Näin internet mahdollistaa kohteen saavutettavuuden sekä yrityksen ja kuluttajan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen, jolloin palvelukohtaaminen voi kasvaa ajallisesti ja määrällisesti internetissä tapahtuvan kanssakäymisen avulla.


Toiminnalliset haut ja asiakaspalautteen hyödyntäminen


    Kuvakaappaus: https://www.airbnb.fi/

Hakua helpottavien työkalujen käyttö voi tuoda matkustajalle täsmennetympiä hakutuloksia, joka puolestaan voi johtaa siihen, että yrityksen verkkokaupankäynnin konversio eli kannattavuus on jopa 50 % korkeampi.  Hakuihin liittyvällä saralla odotetaan innovaatioita, jotka perustuvat erilaisiin toiminnallisiin hakuihin. Näitä toiminnallisia hakuja ovat mm. karttatietoja ja hintoja kuvaavat haut.

Edellisen lisäksi tarkastelussa nostetaan esiin avoimuus asiakkaiden ja asiakaspalautteen osalta. Asiakaspalaute tulee olla käyttäjäkeskeistä siten, että kuluttaja voi hyödyntää tarjottuun palveluun tai tuotteeseen liittyvää oleellisinta ja viimeisintä palautetta. Tällä nähdään olevan pitkällä tähtäimellä merkittävä vaikutus asiakasuskollisuudessa.

Verkostoituminen osaksi tuotannon ja kulutuksen globaaleja arvoketjuja nousee yhä tärkeämmäksi. Samanaikaisesti internetin merkitys kaupankäynnin välineenä lisääntyy ja palvelut sähköistyvät. Yritysten liiketoimintaympäristöt muuttuvat nopeasti. Verkkokaupan arvoketjussa mukana olevien yritysten on hallittava samaa teknologiaa ja ymmärrettävä kokonaisuus pystyäkseen yleensä olemaan mukana sähköisessä liiketoiminnassa. 

Käytetyt lähteet:
- Lapin maakuntasuunnitelma 2030/ http://luotsi.lappi.fi/trendit-ja-lapin-strateginen-asemointi
- Internet-kaupankäynti Ruka-Kuusamon matkailuyrityksissä – sähköistä vieraanvaraisuutta palvelukohtaamisissa. Opinnäytetyö Päivi Hanni-Vaara 2011, Rovaniemen ammattikorkeakoulu

2 kommenttia:

  1. Hyvä. Sinun tarkastelussasi korostuu asiakas, hyvä niin. Yritysten backoffice ja frontoffice prosessien tehostaminen sähköisesti vaikuttaa loppujen lopuksi asiakkaan tyytyväisyyteen, ja mm. ostokokemukseen, keskiostoksen suuruuteen, ja asiakaspalveluun. Mikäli yritys on hoitanut ja huolehtinut taustajärjestelmänsä ja toiminnot toimivaksi kokonaisuudeksi näkyvät ne myös palvelujen ja tuotteiden myynnissä sekä kustannustehokkaassa toiminnassa.

    Matkailun monimuotoisten tuotteiden rakentamiseen, kokoamiseen ja myymiseen asiakkaalle ovat selainkäyttöiset tuotantoverkostopohjaiset ohjelmistot hyvä mahdollisuus.

    Pienten yrityksen kannattaakin verkostoitua muiden pk-yritysten kanssa ja pärjätä tuotantoverkostopohjaisella toimintamallilla niillä markkinoilla, missä isot toimijat ja jakelujärjestelmät eivät liiku ketterästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Verkostoitumiseen tuleekin huolella valmistautua, tuotteet kunnossa ja oikein resurssoituna. Verkostotuote on joko vahva tai erittäin haavoittuvainen. Osaamisen tason nostamisella voidaan onnistua kun sovitaan pelisäännöt ja osataan win-win toimintamalli. Kaikki hyötyvät.

      Poista