sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Ohjaavatko globaalit jakelujärjestelmät yritysten sähköistä kauppaa?

Moni matkailuyritys haluaisi tehdä enemmän sähköistä liiketoimintaa, mutta osaaminen ja muut resurssit ovat haasteelliset. Johdon motivoituminen asiaa kohtaan on suuri askel kohti edistyksellisempää liiketoimintaa, jossa toimintoja järkeistetään ja yksinkertaistetaan teknologian ja yhteistyökumppaneiden avulla.

Asian ymmärtäminen ja käytäntöön vieminen vaatii aikaa ja asiantuntijoita. Helpoimmalla tavalla yritys voi kuitenkin aloittaa sähköisen liiketoiminnan esimerkiksi yhteistyössä verkkomatkatoimiston kanssa, joka voi olla globaali toimija.Esimerkkinä booking.com joka vaatii matkailuyritykseltä tietyn määrän majoituskapasiteetista myyntiinsä. Tämä ei vaadi yritykseltä uusia investointeja eikä suurempaa ymmärrystä sähköiseen liiketoimintaan.

Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevat vaatimaan pienenkin matkailuyrityksen liiketoimintamallin muuttamista sähköisempään suuntaan. Kuluttajalle yritystä ei ole olemassakaan, jos sitä ei ole sähköisesti olemassa – olkoonkin alkuun vaikka perushyvät nettisivut, joilta on ohjaukset asiakaspalautteiden antoon ja suositteluun sekä RSS-syötteisiin.

Uskon, että yritykset pärjäävät ilman globaaleja jakelujärjestelmiä myös sähköisessä kaupan käynnissä. Mielipiteeni perustuu täysin siihen, etten tunne tarkemmin matkailun jakelujärjestelmiä. Suomen matkailuyritykset ovat suurimmaksi osaksi pieniä yrityksiä, joiden asiakkaat tulevat lähialueelta (Skandinavia ja Venäjä).

Suuremmat matkailuyritykset tekevät omia ratkaisujaan ja laajentavat kaupankäynnin useisiin maailmanlaajuisesti toimiviin myyntikanaviin. Ne itse kuitenkin päättävät mihin ja milloin ja minkälaisiin arvoketjuihin omat palvelut sopivat.

2 kommenttia:

  1. Isot jakelujärjestelmät ohjaavat jossakin mittakaavassa tuotteiden hinnoittelua ja hintakehitystä. mehän tiedämme, että asiakkaat etenkin suomalaiset käyttävät hintavertailuja ja ostavat mielellään sieltä mistä halvimmalla saa.

    Jakelujärjestelmissä mukana olevien yritysten on taivuttava jakelukanavien ehtoihin sekä maksettava komissio välitysmyynnin hoitamisesta. Moni yritys miettiikin, kannattaisiko verkostoitua muiden yritysten kanssa ja tarjota palveluja myymällä ristiin pienten tuotteita ja tarjoamalla asiakkaalle pientuottajien tuotemoduuleja verkoston omassa verkkopalvelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti. Yritysten keskinäiseen verkostoitumiseen tulee kehittäjien lisätä effortia. Niin oman osaamisen kehittämisen kautta kuin yritystenkin osaamisen lisämisessä.

      Poista