sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Haaveista totta sähköisen liiketoiminnan strategialla

Yrityksen sähköinen liiketoiminta on kiinteä osa tämänpäiväisen yrityksen liiketoimintaa.  Kaikilla yrityksillä tulee olla selkeä visio, joka sisältää toivetilan, haaveen tulevaisuudesta. Se voi olla tahtotila esimerkiksi viiden vuoden päähän. Erilaisilla työkaluilla voidaan luoda visioportaat, joiden avulla haave voidaan toteuttaa vuosi kerrallaan. Tämän päivän markkinoilla vision elementeissä on oltava sähköinen liiketoiminta, koska ilman sitä liiketoimintaa ei ole olemassa.

Saavuttaakseen haaveensa ja menestyäkseen kovassa kilpailussa tulee yrityksen tehdä sähköisen liiketoiminnan strategia (eStrategia). Sen avulla voidaan valjastaa kaikki sähköiset markkinointitoimet tuottamaan tulosta. eStrategian päätavoitteena on rakentaa liiketoimintastrategia ja operatiivinen toiminta erilaisten sähköisten markkinointikanavien käyttöön ja jatkuvaan sisällön tuotantoon. 1)
Visioida täytyy ja sitä täytyy tarkistella tietyin väliajoin. Kuva Otto-kissan päiväunilta 2013, kuvaus Oili Ruokamo.


Myönteinen näkyvyys yhteisöllisissä medioissa


Sähköisen liiketoiminnan strateginen suunnittelu on yritykselle elintärkeää, sillä yhä useammat kuluttajat hakevat haluamansa tuotteen tai palvelun Internetistä, kytkeytyvät käyttäjäyhteisöihin, vertailevat kokemuksia ja ovat suoraan yhteydessä esim. matkailupalvelun tuottajaan. Merkittävä osa kuluttajista arvioi yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekee ostopäätöksiä yhteisöllisten medioiden suositusten perusteella. Matkailuyrittäjän on huolehdittava myönteisestä näkyvyydestään näissä yhteisöissä, sillä perinteisten jakelukanavien ja medioiden merkitys vähenee kokoajan. 2)


Vision päivitys tarpeellinen


Kun yritys luo ensimmäisen kerran itselleen eStrategian, on sen tarkistettava olemassa oleva visio. Nopeasti muuttuva kuluttajakäyttäytyminen ja teknologia vaikuttavat yrityksen liiketoimintaan oleellisesti ja sitä kautta myös visioon ja yrityksen olemassaolon tarkoitukseen.  eStrategian avulla muodostetaan kokonaiskuva siitä miten yritys näkyy ja toimii sähköisissä kanavissa. Toimintasuunnitelma pohjautuu analyyseihin, joiden avulla tunnistetaan nykytilanne suhteessa kilpailijoihin ja löydetään näkyvyyttä estävät tekijät.

eStrategiassa on askelmat, joilla visio toteutuu. Kuva Rovaniemen Design Week-tapahtumasta Arktikumissa, kuvaus Oili Ruokamo.

Analyysit suunnittelun tueksi


Tehdäkseen oikeita asioita oikeaan aikaan oikeilla resursseilla, tulee yrityksen sisällyttää eStrategiaansa koko liiketoimintansa kattavat analyysit. Sähköinen liiketoiminta muuttaa koko yrityksen toimintoja ja se vaikuttaa kaikkeen  - henkilöstöön, yhteistyökumppaneihin, käytettävään tekniikkaan ja toimialat ylittäviin ratkaisuihin.

E-strategian tulisi mielestäni pitää sisällään:
1. Yrityksen oman osaamisen nykytila-analyysi. Toimenpidesuunnitelma osaamisen varmistamiseksi.
2. Tuoteportfolion analyysi ja niihin liittyvien ydinprosessien nykytila-analyysi. Suunnitelma toimintojen järkeistämiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi sähköisen liiketoiminnan avulla.
3. Yrityksen teknologisten ratkaisujen nykytila-analyysi.  Suunnitelma tarvittavista älykkäistä ja tehokkaista ratkaisuista, jotka poistavat pullonkauloja ja parantavat sähköistä saavutettavuutta.
4. Asiakkuuden sähköinen hallinta ja integrointi myynti- ja tukitoimintoihin (teknologia, ohjelmat, yhteistyökumppanit, henkilökunnan koulutus)
5. Tukitoimintojen sähköinen hallinta (talous, it, alihankkijat ym.)
6. Valitaan yrityksen käyttämät sähköiset näkyvyyskanavat, joissa yrityksen tuotteet ja palvelut ovat esillä mutta niitä ei voi ostaa (mm. matkailuportaalit, vertailu- ja suosittelusivustot, sosiaalinen media, teemalliset yhteisöt) 3)
7. Valitaan yrityksen käyttämät sähköiset myyntikanavat, joiden kautta yrityksen tuotteita ja palveluita voi ostaa (mm. oma verkkokauppa, matkanjärjestäjien verkkokaupat). Näkyvyys- ja myyntikanavat saattavat olla osittain samoja, koska usein yrityksen oma verkkokauppa on osa yrityksen kotisivuja. Jakelukanavien valinnat vaikuttavat yrityksen profiloitumiseen arvoverkossa, jossa yritys toimii.
8. Resurssointi (talous, henkilöstö, alihankkijat ym.)
9. Seurannan ja mittarien luominen.

Lähteet:
1)  Riikka-Maria Lemminki 2012, JM eMotion
2) Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelma 2010
3)  Sähköinen liiketoiminta –materiaali 26.-27.3.2012 Kirsi Mikkola

3 kommenttia:

  1. Hyvä! Sähköisen liiketoiminnan osaaminen on ehdottomasti varmistettava yrityksessä vaikkakin sähköisen markkinoinnin tai kaupan toimintoja ulkoistetaan. Osaamisen siirtyminen organisaatioon on yksi tavoiteltava asia niin yritysjohdon kuin operatiivisen henkilöstön osalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Markkinointia yritettiin ulkoistaa ennen sähköisen liiketoiminnan kehittymistä. Huomattiin, että johto ei voi olla ulkona oman yrityksen tärkeimmästä osa-alueesta eli myynnin tuesta, markkinoinnista. Niinpä sähköistä liiketoimintaa ja siihen oleellisesti liittyvää yhteisömarkkinointia ei myöskään yritys voi täysin ulkoistaa. Strateginen valinta tulee johdon ymmärtää ja lisätä tarvittaessa omaa osaamista sisäisiin resursseihin ja toimiviin verkostoihin.

      Poista
  2. Welcome to Our Destination Management Company in India. We offers a professional services company with local knowledge, expertise, and resources, working in the design and implementation of events, activities, tours, transportation, and program logistics.

    VastaaPoista