Tutustuin SOSTAC -malliin käyttäen erilaisia lähteitä. Kirjaa itseänsä en saanut käsiini tässä ajassa, mutta netistä löysin hurjasti erilaisia kirjoituksia, kuvia ja kaavioita.
Tässä muutamia linkkejä:
SOSTAC on yksinkertainen markkinoinnin suunnitteluun luotu
malli, joka on tehty helpoksi liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisen
yhteiseksi työkaluksi. PR Smith loi mallin 1990-luvulla tarpeeseen.
Markkinointi on perinteisesti nähty yrityksissä joksikin ylimääräiseksi
kustannukseksi ja hankalaksi integroida olemassa olevaan
liiketoimintasuunnitelmaan. Yleensä yrityksen markkinointihenkilöstö turhautuikin,
koska tehdyt markkinointisuunnitelmat eivät edenneet minnekään eikä yrityksen
johtokaan niitä ymmärtänyt, saati sitten puhunut samaa kieltä markkinointi-ihmisten kanssa.
Siksi yrityksen tai tuotteen markkinointi
kokonaisuutena usein ulkoistettiin alan ammattilaisille, jotka osasivat
hinnoitella itsensä ja luoda taiteellisia ja innovatiivisia suunnitelmia yrityksen
tarpeisiin. Saattoipa käydä niinkin, että tilaajaorganisaation johto ei uskaltanut
muuttaa tai väittää vastaankaan mainostoimiston esityksille. Uskottiin, että
mainos-/mediatoimisto osaa hommansa ja sillä selvä. Varsinkin kun se maksoi sievoisen
summan kokonaisbudjetista (5-10 % liikevaihdosta).
Internet muutti mainos- ja media-alaa rajusti
Suuret ja pienet mainonnan suunnittelutoimistot joutuivat
suuren muutoksen alle, kun internet yleistyi. Perinteisesti Mac Intoshilla
työskentelevät mainonnan ammattilaiset joutuivat uuden haasteen eteen.
PC-maailmaa ei tunnettu, eikä ollut aikaa myöskään paneutua internettiin sillä
nopeudella, kuin maailma vaati. Alalla tehtiin fuusioita ja alan ammattilaiset
hakeutuivat muualle töihin ja oppimaan markkinoinnin lainalaisuuksia erilaisesta
näkökulmasta.
Perinteiset markkinoinnin käsitteet toimivat silti edelleen,
vaikka loppukuluttajat tuottavatkin tänä päivänä itse markkinoinnin sisältöä.
Sitä on vaikeampi yrityksen itsensä johtaa ja johdattaa. Suosittelu ja
sosiaalinen media on muuttanut alaa useasta näkökulmasta, joten SOSTACin malli
tuli todella tarpeelliseen aikaan. Onhan siitä tullut jo liiketoiminnan
suunnittelu oma käsite, kuten on tullut Hooverin imurista (Hoover tarkoittaa
yhtä kuin imuria, vaikka on keksijänsä oma nimi).
Kohdemarkkinointi, markkinointimix ja positiointi – mihin ne
sijoitetaan SOSTACissa?
Businessball -nettisivuilla olleessa artikkelissa nostetaan esille kysymys,
joka peilaa perinteisen markkinoinnin tärkeimpiä elementtejä: kohdemarkkinoita
(target markets), markkinointimixia (marketing mix) ja positiointia eli
asemointia (positioning).
Avataan esimerkki kohdemarkkinoista SOSTAC-mallissa. Artikkelissa vastataan
yksinkertaisesti, että kohdemarkkinat putkahtavat esille melkein joka paikasta
mallia käytettäessä. Kun yritys on kerran tunnistanut kohdemarkkinat omissa tavoitteissaan
(eli segmentoinut asiakkaansa), putkahtavat ne esille kaikkialla SOSTAC-mallin
mukaisessa markkinointisuunnitelmassa – tilanneanalyysissä (Situation), tavoitteissa
(Objective), strategiassa (Strategy), taktiikassa (Tactics) jne.
Markkinointiteorioiden Grand Old
Man, professori Philip Kotlerkin on myöntänyt myös asian "SOSTAC® is a system
for going through the steps and building a marketing plan".
Ihanaa, kun maalaisjärki on tullut nettimaailman rinnalle - yksinkertaista!
Tutustu P R Smithiin, What's new in Digital Marketing?
Eiköhän se maalaisjärki ole aina ollut nettimaailmaan rinnalla? Tai ainakin olisi pitänyt olla...
VastaaPoista