Laatuohjelman tiedotusvälineenä käytettiin Laatutonni-lehteä vuoden 2010 loppuun saakka. Sen tilalle luotiin www.laatutonni.fi -sivusto. Olen opiskelemassa Haaga-Helian Matkailun sähköinen liiketoiminta-ohjelmassa, johon tämä tehtävä sisältyy. Aiheena on pohtia nettisivuston konversion kehittämistä. Kymmenen ohjetta konversion kasvattamiseen
Sivukaappaus www.laatutonni.fi etusivulta |
www.laatutonni-fi -nettisivuston tarkoitus on pelkästään tiedottaminen. Kehittämisen näkökulmasta voisi pohtia muutamia muitakin tehtäviä sivustolle ja määritellä tarkemmin asiakaskohderyhmät.
Ensinnäkin, voisiko sivujen sisältöä käyttää myös matkailijoiden palvelemiseksi siten, että Laatutonni -yrityksen palvelut näyttäytyisivät laadukkaammilta, houkuttelevammilta, luotettavammilta kuin niiden jotka eivät ole Laatutonni-ohjelmassa mukana?
Ja toiseksi, voisiko sivujen kautta saada houkuteltua lisää matkailuyrittäjiä Laatutonni-ohjelmaan?
Kolmanneksi, voisiko sivujen avulla mukana olevat yritykset verkostoitua tehokkaammin ja saada vertaistukea toisiltaan?
Ja vielä yksi, voisimmeko me valmentajat tuottaa kiinnostavaa sisältöä, josta olisi apua yrityksille ja suurelle yleisölle?
Yleisimpiä keinoja www.laatutonni-sivuston löytämisen tehostamiseksi
1. Analysoidaan sivujen menestystä kävijäseurantaohjelman avulla ja luodaan mitattavat tavoitteet, joita seurataan jatkuvasti. Kouluttajamme Ilkka Kauppisen mielestäkin paras kävijäseurantaohjelma on ilmainen Google Analytics.Read more: http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/2010/01/konversio-kymmenen-ohjetta-konversion.html#ixzz2LRqQ5zBy¨
2. Otetaan 'landing page' käyttöön. Suomeksi 'laskeutumissivun' markkinoinnillinen tavoite on muuttaa sivuilla kävijät liideiksi. Lue lisää
Luodaan yhteydenottolomake, ilmoittautumislomake valmennuksiin ja rekisteröitymislomake sivustolle.
3. Tähän voisi kehittää kampanjan, joka lisäisi kiinnostusta Laatutonni-ohjelmaa kohtaan.
4. Luodaan referenssisivusto, joissa Laatutonni-yrittäjät ja tärkeät sidossryhmät kertovat omia kokemuksiaan.
5. Sivustolla oleva blogi valjastetaan tehokkaampaan käyttöön, siten että valmentajat kirjoittavat siihen mielenkiintoista sisältöä, joihin kaikki voivat kommentoida.
6. Aktivoidaan sosiaalisen median väline yhteiseksi 'intraksi' valmennusohjelmien ajaksi nykyiseen Facebook -ryhmään Laatutonni Quality 1Q00
7. Testataan sivujen käyttöä Google Alerts tai muulla ohjelmalla eri hakusanojen avulla.http://www.google.com/alerts
Ja lopuksi SOSTAC-malli käyttöön ja siihen resurssit.http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/
-----------------------------
Mikäli kiinnostuit laadun kehittämisestä Suomessa, käy katsomassa helppotajuinen esitys tästä, jonka on tehnyt entinen kollegani Tia Hoikkala.
-----------------------------
Olen saanut toimia Laatutonni-valmentajana Haaga-Perhossa reilut kaksi vuotta. Tässä yhden valmentamani yrittäjän, Johanna Määtän kommentti Laatutonnista Johanna Määttä, case Laatutonni
----------------------------------------------
Pyydän nöyrästi kommentteja sivuston kehittämiseksi kaikilta lukijoiltani.
Kiitos, Oili, todella mielenkiintoisesta ja asiantuntevasta postauksesta. Olen varma, että esittämilläsi keinoille sivut löytyvät helpommin ja käyttö tehostuu. Olet ihanasti linkittänyt tekstiäsi, näin lukija voi tutustua aiheisiin lähemmin.
VastaaPoistaPaljon asiaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Visuaalinen ilme KIVA!!! Mukava lukukokemus.
VastaaPoistaHei Oili. Olit tehnyt hienon työn. Minullekin alkaa valjeta tämä konversion kehittäminen.
VastaaPoistaVäliotsikossa meni termit vähän sekaisin. Ei siis ole kyse "löytämisen tehostamisesta" vaan sivujen tehostamisesta eli konversion kasvattamisesta.
VastaaPoistaKo. sivun yksi päätavoite pitäisi minunkin mielestäni olla uusien asiakkaiden hankkiminen. Yleisesti ottaen monet sivut, joiden tavoite on "antaa jostain asiasta informaatiota" ovat usein melko turhat.